Två till fem spelare ska erövra områden på spelplan med hjälp av olika "raser".1 För erövrade områden får spelare mynt; flest mynt när spelet är slut vinner. Raserna har såklart vissa "rasegenskaper" som kan ge dem större arméer, mer mynt, finurliga sätt att erövra (eller försvara) områden, o.s.v. Raserna kombineras slumpmässigt med speciella egenskapskort som ger ytterligare förmågor som påverkar hur lätt eller svårt det är att vinna spelet. Plus att alla spelare ska byta raser minst en gång under spelet. Förvånansvärt enkelt, med nästintill oändligt många kombinationer.
Hur kul! Kan verkligen rekommendera det.
Bland raserna finns fantasystapelvaror som jättar, troll, trollkarlar och halvlingar.2 Och även människor. Jättekul! Rekommenderar varmt.
Sen finns det expansioner, tilläggsversioner som ger fler raser, nya förmågor, nya spelplaner. Vad fan väntar ni på? Köp nu!
http://www.daysofwonder.com/smallworld/en/
Fast förr eller senare måste du ta ställning till, ehm... ja... zigenarna.
Det finns en expansion Grand Dames of Small World som tillför tre kvinnliga raser. Det minst problematiska är att de är illustrerade av djupt urringade tuttfior. Den typen av standardsexism filtrerar man bort nästan automatiskt i nördkretsar (om man ska orka med). Det som är riktigt oroväckande är en av de värsta rasstereotyperna inom den nutida brädspelsvärlden. Så här ser deras spelmarker ut:
"Zigenarinnor" från tyskspråkiga versionen. Foto av Christoph M. på BoardGameGeek. |
Notera att jag alltså inte använder termen "zigenare" för att jag vägrar säga "romer" eller nåt sånt. Det är en förlegad term som inte längre är politisk korrekt och bör undvikas. Men i originalversionen heter de rätt och slätt gypsies. Huga. Inte så lyckat, eller hur? "Människor" är alltså en egen ras i spelet och övriga raser är fantasivarelser. Zigenare är på samma nivå som icke-mänskliga sagovarelser. Och notera att deras symbol i spelet dessutom är en fällkniv.
Men det blir faktiskt värre. Mycket värre. Zigenarnas särskila egenskap är att generera guldpengar i de områden de tar över. Det är inte så unikt, men det är andra halvan av förmågan: pengen de framkallat kan de sno åt sig. Men bara om de lämnar området. Det bästa sättet att spela med zigenarna är alltså att rulla in i några områden (gärna med lite försvar) och sedan dra vidare med guldpengarna nästa runda. Det kan ge rejäla inkomster för den som spelar med dem, men har den udda effekten av att lämna ett spår av förödelse bakom sig. Eller som en av vädligt få kritiska röster bland brädspelsentusiaster sammanfattade det:
Har jag förstått det rätt att zigenarnas "rasegenskap" är att röva mynt från de områden de intar och sen fly med dem?Det verkar inte särskilt politiskt korrekt.3
Precis. Jag väntar med spänning på expansionen med judar som spelbar ras!
1 Spelet är på engelska från början, och det som avses är den lite nördiga rollspelsbetydelsen av engelskans race, d.v.s. en art inom en fantasyvärld. Som alver och dvärgar. Eller människor.↩
2 Hober/hobbitar utan varumärkesskydd, antar jag.↩
3 Tredje inlägget uppifrån på den här länken: http://boardgamegeek.com/thread/455759/gypsies-and-end-of-turn↩